Cik-anne Friend

Tuesday, October 30, 2012

Part 2 - Gyeongbok Palace & National Folk Museum

Gyeongbok Palace

Kali nie Cik-anne story kat uols trip ke Gyeongbok Palace. Antara tempat bersejarah di Korea nie. Macam biasa weols pepagi dah keluar dari hotel & terus amik train ke sini. Palace nie terletak di tengah2 town Seoul. So perjalanan lebih kurang 20 min jer.

Gyeongbok Palace adalah istana yang terbesar di Korea.

Tiket untuk dewasa 3000 Won lebih kurang Rm9.00 , bagi yang berumur 7-18 tahun 1500 Won.Manakala kanak-kanak yang berumur bawah 6 tahun masuk percuma. Tempat nie memang jadi tumpuan tourist dalam dan luar negeri.

Disini berpusu-pusu tourist nak menyaksikan Upacara menukar pengawal pintu istana. Juga di kenali sebagai 'Sumunjang of Joseon'. Pengawal yang memakai warna hijau di kenali sebagai Daejol-Guard of palace gates.Yang berbaju biru di kenali sebagai Gisu-Guard of Palace gates.
Yang bergambar bersama Cik-anne tu namanya Jongsagwan-Assistant commander.Yang berbaju merah kuning tu namanya Sumunjang-commander. 
Upacara  nie berlaku 6 kali sehari dari pukul 10am sampai pukul 3pm kecuali hari Selasa.

Setiap warna pada pakaian pengawal mempunyai karakter dan tugas yang berlainan. Seperti pengawal yang memakai pakaian berwarna merah nie di beri nama Chwitagun-Military Band.

National Folk Museum


Disebelah Palace nie terdapat National Folk Museum. Masuk adalah percuma.  

Kalau uols nak guna audio guide untuk bahasa inggeris boleh ambik di kaunter,tapi kena bayar 1000 Won.Bagus gak ada audio guide nie, banyak penerangan lengkap leh kita tahu.Cuma sangkut di telinga and tekan on untuk dengar lokasi yang kita pilih untuk dengar. Macam2 bahasa ada, tapi cik-anne cuma paham English jer...hehehe

Contoh rumah tradisional masyarakat Korea.Setiap rumah mesti ada tempayan yang dalamnya berisi kimchi.Kalau uols nak tahu kimchi adalah makanan yang wajib di hidangkan di setiap rumah. Sesuai untuk musim winter.

Kimchi nie di buat daripada sawi puteh.Kimchi yang telah siap, di simpan dalam tempayan yang bertutup rapat.Lagi lama kimchi di peram lagi umppp rasanya.Ada yang di peram sampai bertahun tahun tau.

Adat istiadat perkahwinan masyarakat Korea, Yang pakai hanbok merah-kuning tu pengantin perempuan manakala pengantin lelaki memakai hanbok berwarna purple.

Comel tak weols!!! nampak macam orang Korea tak??,hik3.. sebenarnya Cik-anne nak try pakai hanbok tu, tapi hari tu tourist punya la ramai.Kena tunggu giliran.Cik-anne malas nak tunggu, So weols ambik je la photo kat sinie.huhuhu

Cik-anne di apit oleh dua orang model yang memakai pakaian tradisional Korea yang di beri nama hanbok.Hanbok merupakan pakaian tradisional masyarakat Korea.Diperbuat daripada kain yang berwarna terang.Kalau uols nak tahu, pemakaian hanbok nie masih lagi di teruskan oleh masyarakat Korea hingga kini tau..

Sape-sape yang pernah pi Korea mesti pernah rasa kek Manjoo Hana nie kan.Kalau makan panas-panas sedap tau.Dalam nya berintikan krim kaya or vanila.Kalau kat tempat kita lebih kurang macam kaya ball yang bulat-bulat tu.Cik-anne jadi model iklan tak berbayar pulakk..hik3.

Okeylah uols, tunggu sambungan entri nie...sementara tu kalu uols nak tau, skang nie AAX dah buat offer Low fares ke Korea....jom pakat2 booking tix ke sana....:)


  Cik-anne
-ceria selalu-


12 comments:

zila@akulovetravel said...

Tepancar kecerian di wajah cik anne..hehee..terbukti travel cik anne ke korea memang best!!!

tak sabarnya nak kesanaaaaaaaaaa!!!

Cik-Anne said...

Zila..
Cik-anne sentiasa ceria bila dapat pi holiday..hihihi
Korea memang best!! Zila harus pergi tau..

P/S-Zila cik-anne nak minta address lah..kalau tak keberatan email cik-anne yer!!..

Azwa said...

hi cik anne,
i'm one of your follower
suka baca post2 cik anne
brapa lama pergi korea ye?
nanti cik anne summarykan total spending kat sana

Cik-Anne said...

hi wawa,

ekceli total spending tu depend la kat uols nak duduk kat hotel 5 star or less star...tp for cik-anne, lebih kurang RM 6k jer...all in...sbb x banyak shopping....itu pun termasuk tour guide tau...

Aritu, trip weols 1 week jer...best pegi sana musim winter / spring...

syieda said...

ekceli, semalam saya try tulis komen. tapi hampeh tak bole post. bencikk!! pastu dah tak ingat nak komen apa.
aissshhhh

Kak Mahh said...

Suka tengok gambar yang cantik tu...

Mie said...

TQVM singgah ke blog saya. Saya sekeluarga akan ke Korea Mei tahun depan. Alhamdulillah dapat tiket sederhana murah...

Cik-Anne said...

Syieda~ xpe..nnt leh komen lg kan...hehehe

Kak Mah~ Thanks ahkak...:)

Mie~ Bestnye...kalu bulan Mei tu spring kan....waktu sakura tuh...

zila@akulovetravel said...

Cik anne nak address rumah ke apa?? hehe..saya xtau apa email cik anne..suspen nih!!

Cik-Anne said...

Zila

hehehe..
suprise!!! email cik-anne (ctrohana2@yahoo.com.my)

Muhammad Has1deen said...

Salam kenalan...best u punya blog...mintak izin baca dan amik tips for our next vacation...Thanks in advance...

Aloha Doryskin Cik Bunga said...

seronoknya tengok akak travel keliling palnet bumi..:-) jemput ke blog saya asyiqinkaya.blogspot.com...