Cik-anne Friend

Monday, March 14, 2011

Part 2 - Family trip-Tangkuban parahu

Hari ke-2


nyaman sungguh udara kat bandung nie...


breakfast start pukul 7am...pukul 6.45am kami dah serbu,nasib dah ready...

ceria muka memasing..ialah sat lagi nak pi Tangkuban Parahu...perjalan ke sana jauh gak..jadi perut nie kena isi kenyang-kenyang.


sempat gak tenguk berita tv Indonesia....kes curi mickrofon kat surau pun diaorang tunjuk.Lagi satu muka pesalah pencuri atau perogol,perasuah dan sebagainya takder censord..tunjuk clear...


Wow!!! destinasi yang pastinya akan meninggalkan seribu satu kenangan apabila mengunjunginya."Mengikut lagenda Tangkuban Parahu mempunyai sejaranya tersendir.Cik-anne nak cerita sedikit pasal dongeng gunung ini.Dulu2 kononya Sang Kuriang telah bercinta dengan ibunya sendiri iaitu Dayang Sumbi.Mereka dah lama berpisah hingga tidak mengenali sesama sendiri.Ibunya yang awet muda lagi jelita itu menyedari yang Sang kuriang itu anaknya dan memberi syarat untuk Sang Kuriang membina parahu sebelum matahari terbit....tapi tak sempat...Sang Kuriang merasa kecewa dan menendang parahu itu hingga terbalik....makanya nama gunung itu bernama Tangkuban Parahu (perahu yang terbalik).Kalau tak salah  cik-anne begitulah lebih kurang storynya.Orang cakap kalau tak pi Bandung tak singgah Tangkuban Parahu sangat la ruginya.

Di depan pintu masuk Tangkuban Parahu....nak masuk sini foreign visitor sorang kena bayar 50,000 rp okeh...mahal ko...kalau dulu Pak sani cakap 25,000 rp jer.Mentang-mentang lah orang malaysia rajin datang sini.Tapi untuk local visitor just bayar 13,000 rp jer..mencikk!!!!!

Gunung Tangkuban Parahu adalah salah satu gunung yang terletak di Jawa barat Indonesia.Punyai ketinggian setinggi 2.084 meter.Suhu rata-rata harianya adalah 17 c pada siang hari dan 2 c pada malam hari.


bentuk gunung ini adalah stratovulcano yang mana jenis batuan yang di keluarkan melalui letusan adalah lava dan sulfur,mineral yang di keluarkan adalah sulfur belerang,mineral yang di keluarkan saat gunung yang tak aktif adalah wap belerang.So,check it out!!!






nie lah belerang...


telur asin...

minum petang dengan goreng pisang,keledek goreng,tahu goreng,cucur tepung dan lain2  lagi...

kaki dah lenguh....perut pun dah lapar...apa kata try goreng pisang lak...nampak cam sedap jer..

deretan kedai-kedai jual pelbagai kraftangan....


kalau korang datang sini,bersiap sedia lah korang dengan segala penjual terjah kat korang...promote barangan memasing....Pak sani dah pesan,jangan layan sesape pun masa baru sampai,kalau tak memang tak dapat berjalan la...kalau nak beli pun tunggu time balik,lagi pun pak sani cakap kat sini barangan mahal 4 kali ganda dari tempat lain....kalau korang dah layan sorang penjual tu,berpuluh puluh lagi penjual lain datang usha korang..ngeh..ngeh..ngeh




sangat cantik ciptaan Yang Maha Kuasa..ramai orang di Indonesia percaya mungkin kawah ini akan aktif kembali...Waallahhualam..


destinasi seterusnya ke kolam air panas...tunggu sambungannya...cakcakcak..


-Cik-anne-






No comments: